Togetherhome

Het Togetherhome is een opvanghuis voor mensen met een verstandelijke beperking. In India is er wel aandacht voor kinderen met een beperking maar zodra men 18 jaar is worden ze aan hun lot overgelaten. De familie ervaart het als een schande, vooral als het om mannen gaat. Ze worden in schuurtjes weggestopt en tellen eigenlijk niet meer mee.

Foto: Harry Geven tussen jongens die ook na hun 18e jaar aandacht verdienen.

De naam Togetherhome is door de stichting bedacht naar het voorbeeld van het Thomashuis in Terborg dat door bestuurslid Harry Geven en zijn vrouw Leonie wordt gerund.

Het is haalbaar om te starten in een gebouw met 10 tot 15 bewoners dat uitgebreid kan worden tot maximaal 20 bewoners. Er wordt gewerkt met vaste gediplomeerde krachten. De paters ter plaatse hebben grond beschikbaar voor een gebouw. Het ziet er naar uit dat het eind 2017 gerealiseerd zal zijn.  De Nederlandse organisatie van Thomeshuizen steunt dit project maar in India wordt toch voor de naam Togetherhome gekozen omdat de stichting daar al bekend is. De plannen gaan uit van 10 tot 20 mensen met een beperking die daar in een veilige, vertrouwde en menswaardige woonsituatie kunnen verblijven.